Dermatofitozis (Ringworm), keratinofilik mantar türlerinin neden olduğu kıl ve tırnakların yüzeysel mantar enfeksiyonudur. Köpeklerde dermatofitozise neden olan etkenler Microsporium canis, M. gypseum ve trichophyton memtegrophytes’dir. Köpeklerde miks enfeksiyonlara da sık rastlanır. Kedilerde enfeksiyonların %98’i Microsporium canis’tir. Etkene maruz kalan sağlıklı yetişkin hayvanlarda her zaman aktif enfeksiyon oluşmaz. Uzun tüylü kedilerde asemptomatik taşıyıcılık yaygındır. Glukokortikoid kullanımı enfeksiyon riskini artırır. İran kedisi, Yorkshire ve Jack Russel terrierleri gibi uzun tüylü hayvanlarda predispozisyon bildirilmiştir. Bulaşma enfekte hayvanın tüy ve deri döküntüleri, tarak, fırça ve yataklarından direk temasla olur.

Kedi ve köpeklerde klinik belirtiler değişkenlik gösterir. Köpeklerde foliküler papül, kepeklenme ve kabuklanmalı dairesel, düzensiz veya diffüz alopesi görülür. Lezyonlar lokal, multifokal veya generalizedir. Köpeklerde ayrıca nazal piyodermaya benzeyen fasiyal folikülitis ve frunkulozise benzer lezyonlara rastlanır.  Kedilerde dermatofitozis çoğunlukla kulak çevresinde, yüz ve ekstremitelerde kepeklenme ve kabuklanmayla karakterize dairesel alopesi, milier dermatitis yada multifokal kaşıntılı dermatitise neden olur.

köpek_mantar

Ayırıcı tanıda alerji, demodikozis, bakteriyel folikülitis, pemfigus foliseus ve seboreik dermatitis göz önünde bulundurulmalıdır.

Dermatofitozis çoğu sağlıklı kısa tüylü hayvanlarda kendiliğinden iyileşir. Fakat halk sağlığı açısından önemli bir enfeksiyon olduğundan insanlara ve hayvanlara bulaşmasının azalması  için tedavi önerilir. Uygun antifungal ilaçlar ile tedaviye başlanmalıdır. Uzun tüylü kedilerde ve generalize dermatofitozisli bütün hayvanlarda sistemik tedavi yapılır.

Microsporium canis’e karşı koruma ve tedavi için inaktif aşılar üretilmiştir. Etkene maruz kalmadan önce kullanıldığında hastalığın şiddetinin azalmasını sağlar. Fakat enfeksiyon riskini azaltmaz. Enfekte hayvanlarda kullanıldığında ise hastalığın şiddetini azaltır ve gerilemeyi hızlandırır.

Tüylerin tıraş edilmesi çevre kontaminasyonu ve enfeksiyonun yayılmasını engeller.Uzun tüylü hayvanlarda tedaviye başlanmadan önce hastaların tıraş edilmesi tavsiye edilir. Hasta sahipleri, hayvanın eşyalarını (kazak,oyuncak vs) ve yatağını yüksek sıcaklıkta suyla (>70 C) yıkamalı ve hergün evi elektrikli süpürgeyle süpürmeli ve 1:100 sulandırılmış çamaşır suyu ile dezenfekte etmeli.